Η Συνεργασία μεταξύ των Τεχνών: Το σύγχρονο Συνολικό Έργο Τέχνης

Κωδικός μαθήματος
03ΕΠΚΧ 01-ΠΤ
Μονάδες ECTS
6
Εξάμηνο
Εξάμηνο ΣΤ
Σειρά εμφάνισης
1
Κατηγορία μαθήματος
Κατεύθυνση
Παραστατικές Τέχνες
Διδάσκων καθηγητής
Περιγραφή μαθήματος
Image
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

🔵 🔴 🟡 Περιγραφή μαθήματος

Το συνολικό έργο τέχνης (Gesamtkunstwerk) θα εξεταστεί ιστορικά, στην καλλιτεχνική, την πολιτισμική και κοινωνική του διάσταση (τελετές, εορτές, δείπνο). Η έννοια της διακαλλιτεχνικότητας του Συνολικού έργου τέχνης θα μελετηθεί μέσα από διαφορετικές τέχνες, όπως οι παραστατικές τέχνες (Όπερα, Θέατρο, Χορός, Επιτέλεση), η Αρχιτεκτονική και ο Σχεδιασμός κήπων. Θα δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στη δημιουργία του σύγχρονου Συνολικού έργου τέχνης μέσα από σύγχρονα κινήματα και πρακτικές στις εικαστικές, παραστατικές και ψηφιακές τέχνες, λαμβάνοντας υπ’όψιν τις πρακτικές διάδρασης, συμμετοχικότητας και συνδημιουργίας του θεατή. Στο τέλος του μαθήματος ο φοιτητής θα πρέπει να είναι σε θέση να:

  • γνωρίζει την έννοια του Συνολικού έργου τέχνης, ιστορικά, 

  • κατανοεί το Συνολικό έργο τέχνης με έμφαση στη σύγχρονη εποχή και τα νέα μέσα,

  • αποτιμά κριτικά το Συνολικό έργο τέχνης μέσα από τη μελέτη συγκεκριμένων καλλιτεχνικών έργων, κινημάτων και τάσεων.

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

🔵 🔴 🟡 Θεωρία (3 ώρες)

  1. Εισαγωγή. Ο Wagner και η έννοια “Gesamtkunstwerk” (Συνολικό έργο τέχνης): χαρακτηριστικά και λειτουργία.

  2. Εκφάνσεις του Συνολικού έργου τέχνης σε κοινωνικά και πολιτισμικά γεγονότα: οι εορτές στον δημόσιο χώρο.

  3. Εκφάνσεις του Συνολικού έργου τέχνης σε κοινωνικά και πολιτισμικά γεγονότα: το δείπνο, από το αρχαίο Ελληνικό συμπόσιον μέχρι τα σκηνοθετημένα δείπνα του Grimod de la Reynière.

  4. Εκφάνσεις του Συνολικού έργου τέχνης σε άλλες Τέχνες: η Όπερα ως Συνολικό έργο τέχνης, από τον Richard Wagner μέχρι τον William Kentridge.

  5. Εκφάνσεις του Συνολικού έργου τέχνης σε άλλες Τέχνες: η Αρχιτεκτονική και ο Σχεδιασμός κήπων ως Συνολικό έργο τέχνης – οι κήποι των Βερσαλλιών και οι «Απολαύσεις του μαγεμένου νησιού».

  6. Η ιστορική εξέλιξη του Συνολικού έργου τέχνης στο Θέατρο και την Επιτέλεση: οι ιστορικές avant-gardes Ι. Φουτουρισμός και performance.

  7. Η ιστορική εξέλιξη του Συνολικού έργου τέχνης στο Θέατρο και την Επιτέλεση: οι ιστορικές avant-gardes ΙΙ. Φουτουρισμός και κουζίνα.

  8. Οι παραστατικές τέχνες στo Bauhaus: οι πειραματισμοί του Oskar Schlemmer.

  9. Το «Théâtre total»: Antonin Artaud και Jean-Louis Barrault.

  10. Το έργο του Samuel Beckett ως Συνολικό έργο τέχνης.

  11. Η πολυσχιδής δημιουργία της ομάδας Fluxus ως Συνολικό έργο τέχνης.

  12. Το Καθηλωτικό Θέατρο (Immersive Theatre): ένα σύγχρονο Συνολικό έργο τέχνης.

  13. Το Συνολικό έργο τέχνης στην ψηφιακή εποχή: κυβερνοχώρος και εικονική εμβύθιση.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Γλώσσα αξιολόγησης: Ελληνική

🔵 🔴 🟡 Μέθοδος αξιολόγησης: 

  • 20% συμμετοχή στο μάθημα
  • 30% προφορική παρουσίαση
  • 50% γραπτή εργασία
ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ - ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
  • Χρήση PowerPoint και οπτικοακουστικών παραδειγμάτων (13 διαλέξεις)
  • Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω του  eClass με εβδομαδιαία παροχή οπτικοακουστικού υλικού, συνδέσμων, φωτογραφιών, έξτρα βιβλιογραφίας και σχετιζόμενων πληροφοριών (εκθέσεις, πολιτιστικά ιδρύματα κ.α.)
eCLASS ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

https://eclass.uop.gr/courses/PDA102/ 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

🔵 🔴 🟡 Συγγράμματα Μαθήματος [ΕΥΔΟΞΟΣ]

  • Καραϊσκου, Β. (2009).Εικαστικές και Σκηνικές Πρωτοπορίες στο Πρώτο Μισό του 20ού Αιώνα, Εκδόσεις Παπασωτηρίου.
  • Παπαλεξίου, Ε. (2009). Όταν ο λόγος μετατρέπεται σε ύλη: Romeo Castellucci | Societas Raffaello Sanzio, Εκδόσεις Πλέθρον.

Έξτρα Βιβλιογραφία

  • Αρτώ, Α. 1992. Το θέατρο και το είδωλό του. Αθήνα: Δωδώνη
  • Adorno, Th. W. 1947. 'Wagner, Nietzsche and Hitler'. The Kenyon Review. 9 (1): 155–162
  • Biggin, R. 2017. Immersive Theatre and Audience Experience: Space, Game and Story in the Work of Punchdrunk. Cham: Springer
  • Broadhurst, S. & Price, S. 2018. Digital Bodies: Creativity and Technology in The Arts and Humanities. London: Palgrave Macmillan
  • Di Benedetto, St. 2017. ‘Scenography and the Senses. Engaging the tactile, olfactory, and gustatory senses’. The Routledge Companion to Scenography. A. Aronson (ed.). London: Routledge
  • Imhoof, D., Menninger, M. E., & In Steinhoff, A. J. (eds.). 2016. The total work of art: Foundations, articulations, inspirations. Spektrum
  • Kirby, E. T. 1970. Total theatre: A critical anthology. New York: Dutton
  • Kirshenblatt-Gimblett, B. 1999. ‘Playing to the Senses: Food as a Performance Medium’, Performance Research 4.1: 1-30
  • Kirshenblatt-Gimblett, B. 2006. ‘Making Sense of Food in Performance: The Table and the Stage’. The Senses in Performance. S. Banes and A. Lepecki (eds.). New York: Routledge
  • Roberts, D. 2016. The total work of art in European modernism. Ithaca: Cornell University Press
  • Smith, M. W. 2007. The total work of art: From Bayreuth to cyberspace. New York: Routledge
  • Stourna, A. 2018. “Banquet Performances Now and Then: Commensal Experiments and Eating as Mise en Scène”, Platform: Journal for Theatre and Performing Arts, 11.2, “Feasting”: 10-31
  • Wagner, R., & Warner, E. 2013. The artwork of the future. London: The Wagner Journal